“Death Stranding” on genreä uhmaava kokemus arvostetulta ohjaajalta Hideo Kojimalta, joka julkaistiin marraskuussa 2019. Tämä peli edustaa Kojima Productionsin ensimmäistä itsenäistä peliä ja sisältää ainutlaatuisen sekoituksen toimintaa, tutkimista ja sosiaalisia osia, jotka haastavat perinteiset videopeliluokat. . Peli sijoittuu post-apokalyptiseen Yhdysvaltoihin, jota mystiset räjähdykset ja toiset ilmiöt runtelevat. Peli tuo pelaajat maailmaan, jossa elämän ja kuoleman rajat hämärtyvät.
Pelattavuus ja mekaniikka
Sen ytimessä , “Death Stranding” on yhteydestä ja jälleenrakennuksesta. Pelaajat omaksuvat Sam Porter Bridgesin, kuriirin roolin, jonka tehtävänä on toimittaa tarvikkeita pirstoutuneille siirtokunnille ja yhdistää ne uudelleen Chiral Network -nimisen viestintäverkon kautta. Pelin keskipisteenä on kulkeminen laajoilla, karuilla maastoilla, jotka ovat yhtä kauniita kuin petollisiakin. Pelaajien on tasapainotettava Samin kantamaa fyysistä kuormaa ja varmistettava, että hän voi navigoida maisemissa menettämättä rahtiaan tai tasapainoaan.
Peli esittelee ainutlaatuisen mekanikon, joka sisältää “Beached Things” (BT:t) -näkymättömät olennot, jotka ovat peräisin valtakunnasta elämä ja kuolema. Näiden kokonaisuuksien välttäminen tai kohtaaminen edellyttää strategista ajattelua ja huolellista suunnittelua. Lisäksi moninpelinäkökulma, vaikka se ei ole suora, on ratkaisevassa roolissa; pelaajat voivat jättää tarvikkeita, rakenteita ja viestejä, jotka voivat auttaa muita heidän omissa peleissään luoden epäsuoran yhteistyön tunteen.
Visuaalit ja tunnelma
“Death Stranding” tarjoaa henkeäsalpaavia visuaaleja ja hyperrealistisia maisemat ja yksityiskohtaiset hahmomallit Decima Enginen ansiosta. Ilmakehän vaikutukset, erityisesti Timefall-esitys (sade, joka nopeuttaa ikääntymistä koskettaessaan), lisää kiireellisyyttä ja vaarallisuutta tutkimiseen. Pelin elokuvallista esitystapaa parantavat entisestään Norman Reeduksen, Mads Mikkelsenin, Léa Seydouxin ja Guillermo del Toron näyttelijät.
Yhteisö ja vaikutus
“Death Strandingin” ympärillä oleva yhteisö on erittäin sitoutunut tutkimaan pelin syviä teemoja, kuten liitettävyyttä, eristäytymistä ja yksittäisten toimien vaikutusta laajemmassa mittakaavassa. Peli on herättänyt paljon keskustelua ja analyyseja, ja niin pelaajat kuin kriitikotkin ovat syventyneet sen monimutkaisiin kerrontoihin ja symbolisiin elementteihin. Se on myös inspiroinut taiteellisia ja filosofisia keskusteluja vuorovaikutteisen median roolista tarinankerronnassa.
Päätös
“Death Stranding” on osoitus videopeleistä taiteen muotona, joka ylittää kerronnan rajoja. ja pelimekaniikka. Sen painopiste yhteyksissä murtuneessa maailmassa on sekä ajankohtaista että ajatonta ja tarjoaa syvästi pohdiskelevan ja innovatiivisen kokemuksen. Tämä peli ei ole vain rahdin toimittamista; kyse on inhimillisen yhteyden olemuksen ymmärtämisestä ja siitä, miten olemme kaikki yhteydessä toisiinsa. Se on rohkea, joskus hämmentävä nimike, joka tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen niille, jotka haluavat kulkea sen salaperäisen ja ahdistavan kauniin maailman läpi.